Egy muszlim terroristát mindenki könnyen el tud képzelni magának: testére kötözött bombával rohangászik egy bevásárlóközpontban, Allah akbar kiáltásokkal és valami szörnyűséges dologra készül. No, de milyen egy keresztény fundamentalista? Ő hogyan gondolkodik a világról, mit érez, mi jellemzi őt?
Mi a keresztény fundamentalizmus oka, mik a motivációi, mozgató rugói? Miért lesznek a fundamentalista számára szitokszavakká: a szekularizáció, a pluralizmus, a modernitás vagy éppen a liberalizmus? Mit jelent számukra a „relativizmus diktatúrája”? Miért lesz minden, ami valamilyen szempontból „más” – rossz, gonosz, sőt sátáni?
Mikor volt az ún. katolikus main-stream fundamentalizmus kora, milyen változásokat hozott a reformzsinat és milyen fundamentalista szektor működik még ma is a katolikus egyházon belül? Mit tehet Ferenc pápa? Igaz, hogy aki csak a Katekizmust szajkózza az fundamentalista? Van olyan is, hogy tanítóhivatali fundamentalizmus?
Miért nagyon veszélyes amikor a vallási fundamentalizmus a politikai autoritarizmussal flörtöl? Milyen veszélyeket rejt magában, amikor a szélsőséges fundamentalizmus (pl. Marcell Lefebre püspök és a Piusz testvériség) tagadják a szekuláris és demokratikus államkoncepció létének jogosultságát? Mi okozza azt, hogy a keresztény fundamentalizmus antiszemitává és Holokauszt tagadóvá válik?
Breaking news: vajon Marine Le Pen a Francia Nemzeti Front vezetője fundamentalista?
Ezekről és más hasonlóan forró és aktuális kérdésekről beszélgettünk Soós Eszter Petronella politológussal a Biblia-Politika-Misztika legfrissebb adásában.
Hálás köszönet a Heti Tévének, hogy lehetőséget és teret adott műsorunk létrejöttéhez!