Perintfalvi Rita teológus, női és emberi jogi gondolkodó blogja

Tükör által

Tükör által

Biblia Politika Misztika 7. rész

Felszabadítási teológia: forradalom, mozgalom, baloldaliság?

2017. március 01. - Rita Perintfalvi

 

A felszabadítási teológia: miért rettegett tőle a Vatikán? A felszabadítás tényleg forradalom? Ha mozgalmi teológia akkor vannak politikai céljai? Miért félt tőle Ratzinger és miért nem értette meg II. János Pál? Ki is az a szegény, akit fel kell szabadítani? Jézus: "megváltó" vagy "szabadító", miért veszélyes ez a kérdés? A vallás tényleg a "nép ópiuma"? Óscar Romero és Ignacio Ellacuría a szegények melletti kiállás mártírjai. Jon Sobrino: „Minden relatív Istenen és az éhségen kívül“ Igaz avagy nem, hogy Ferenc pápa is egy felszabadítás teológus? „Vágyom egy szegényeket szolgáló szegény Egyházra” (Ferenc pápa)

Ki is az a szegény? A jelentéktelen, a másik?

A felszabadítási teológia a kezdetektől figyelembe vette a szegénység különféle dimenzióit, vagyis nem szűkítette le azt az amúgy nagyon lényeges gazdasági szempontokra. Így mindenki szegény, aki „jelentéktelen”, valamilyen szempontból a társadalomi élet peremére szorult, olyasvalaki, aki nem kapja meg az őt emberként megillető jogai teljességének elismerését, akire még csak „személyként” sem tekintünk. Akiknek nincs társadalmi vagy egyéni súlyuk, akik kevésbé számítanak a társadalomban vagy az egyházban, szinte láthatatlanok. Ilyenek például a nők, akikre hosszú évszázadokon keresztül, mint „másra, a másikra” tekintettek. A történelmet nem a nők szempontjából írták és olvasták (his-story), ezért most a történelmet újra kell olvasni (her-story), ami nem pusztán intellektuális gyakorlat, hanem azt jelenti, hogy újra kell formálnunk a történelmet, hogy a nőknek is helye, tere legyen benne! Ugyanez vonatkozik a bőrszín szempontjából a „másra” és ennek a gondolatnak az ívén születik meg a black theology, vagy a szexuális kissebségek „másságára” és akkor pedig megérkezünk az ún. queer theology-hoz. Közös jellemző, hogy csakis a lustaságtól, előítéletektől és kritikátlanul elfogadott kategóriáktól megszabadított tekintettel fedezhetjük fel a másikat. Nem elegendő azonban, ha a szegényt a maga sajátos „másként” valóságában ismerjük el, hanem fontos, hogy a felszabadítás gesztusaként konkrét módon elköteleződjünk mellette. Ezt követeli meg tőlünk a szolidaritás etikája.

A héten egy nagyon izgalmas, aktuális témáról beszélgettünk a Heti Tévé Biblia-Politika-Misztika c. műsorával Soós Eszter Pertonellával. Hálás köszönet a Heti tévének azért, hogy létrejöhetett ez a műsor!

Írjatok véleményeket, gondolatokat, kérdéseket kommentbe ide a blogomra! Várom nagyon!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tukoraltal.blog.hu/api/trackback/id/tr8612303793

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása