A feminista teológia az 1960-as évek vége felé vált jelentős teológiai irányzattá. Kialakulásának hátterében az a női tapasztalat áll, amelynek – a hagyományos teológiát és egyháztörténelmet kritikus szemmel vizsgálva – arra a megállapításra kellett jutnia, hogy a nők lényegében majdnem két évezreden keresztül ki voltak zárva a teológia tudományának gyakorlásából, az egyházi törvényhozásból, a döntéshozatalból (pl. pápaválasztás), a közösségek vezetéséből, a misszió gyakorlásából és az egyházpolitika bárminemű befolyásolásából.
Éppen ezért ennek a teológiai gondolkodásnak a középpontjában a hagyományos istenképek, vallásos intézmények és gyakorlatok megkérdőjelezése áll, mégpedig sajátosan feminista perspektívából. Célja pedig nem más, mint új terek teremtése a női teológiai gondolkodás, kritika és tudományos kutatás számára valamint az egyházi közgondolkodás kritikus formálása.
Nem könnyű pontosan meghatározni, hogy mi is az a feminista teológia, illetve sokan félreértik vagy félremagyarázzák mibenlétét. Hedwig Meyer-Wilmes fogalmazza meg világos módon a Zwischen lila und lavendel című írásában, amikor azt hangsúlyozza, hogy a feminista teológia nem női teológia és nem is a nő teológiája, hanem „a feminista módon gondolkodó és feministává lett nők teológiája, akik a vallásos patriarchátust igyekeznek felismerni, megnevezni, kritizálni, valamint leküzdeni mind a társadalomban, mind pedig az egyházakban és az emberek közti együttélésben..” (Meyer-Wilmes 1996, 10. oldal)
A feminista teológia tudatosan kontextuális teológia, mégpedig különös tekintettel a női perspektíva figyelembevételére. A kontextuális sajátosság az elnyomás és a korlátozottság személyes megtapasztalását jelenti, ugyanakkor a megszabadulás és a harc tapasztalatát is. Egyszerűen megfogalmazva: az utat, hogy hogyan tudunk valóban önmagunkká válni. Mindemellett ez az út magában foglalja a tevékeny szolidaritást is mindazokkal, akiket a társadalom vagy akár az egyházak valamilyen szempontból kirekesztenek, stigmatizálnak. Jellemzője, hogy szenvedélyesen keresi annak a lehetőségét, hogy emberibb és igazságosabb társadalmi viszonyok jöhessenek létre. Visszautasítja és szigorúan fellép nemcsak a társadalmi, hanem a vallási jellegű kirekesztés mindenféle formája ellen, különös tekintettel az antiszemitizmus, az antijudaizmus súlyos problémájára. Ilyen szempontból a feminista teológia térformáló ereje vitathatatlan, hiszen nem csak az egyházakban, de a társadalomban is igyekszik teret teremteni mindazoknak, akik valamilyen szempontból kirekesztés vagy elnyomás áldozatai.
A konferencia hivatalos oldala: http://gender.ieas-szeged.hu/conf/nyim/12.html